Nuta głowy, serca i głębi – wnętrze perfum, które koniecznie musimy poznać

Niektórzy z nas wybierając swoje ulubione perfumy, nawet nie zdają sobie sprawy, że składają się one z poszczególnych nut zapachowych. Często zastanawiamy się, dlaczego pachnidło które w pierwszym momencie po psiknięciu idealnie trafiły w nasz gust po dłuższym czasie po prostu drażnią nasze nozdrza i przyprawiają nas o ból głowy. Za taki stan rzeczy odpowiedzialne są właśnie nuty zapachowe, które ewoluują zmieniając tym samym aromat perfum.

Czasem mamy wrażenie, że nasz zmysł węchu zawodzi, tymczasem nasze pachnidło przechodzi sporą metamorfozę, czego niestety często nie jesteśmy świadomi. W dzisiejszym artykule przedstawiamy poszczególne nuty zapachowe i wyjaśniamy, w jaki sposób się rozwijają.

Czym różnią się od siebie poszczególne nuty zapachowe?

Kompozycja rozpoczyna się nutą głowy, która dociera do naszych nozdrzy zaraz po rozpyleniu mgiełki perfum. Testując dane pachnidło w perfumerii zazwyczaj poznajemy tylko nutę głowy bo wąchamy papierek od razu po spryskaniu go zapachem. Tymczasem nuta głowy wyczuwalna jest tylko przez pierwsze 10 minut całej metamorfozy aromatu. Zazwyczaj jest ona lekka i delikatna oraz szybko się ulatnia. Po około 30 minutach ciężko wyczuć po niej ślad. Wtedy na pierwszy plan wysuwa się nuta serca.

Nuta serca jest bardziej intensywna od swojej poprzedniczki i ujawnia swoje oblicze po ok. 10 minutach, które będzie nam towarzyszyć nawet przez dwie godziny. Serce kompozycji zazwyczaj zdominowane jest przez akordy kwiatowe. Najczęściej możemy wyczuć tu różę, piwonię czy chociażby konwalię. To właśnie nuta serca określa charakter perfum i gdy dojdzie do głosu, możemy mniej więcej określić na tym etapie, czy pachnidło jest w naszym guście.

Metamorfozę zapachu kończy nuta głębi. Wyczujemy ją dopiero po 20 minutach jednak utrzymuje się ona na naszym ciele czy ubraniach zdecydowanie najdłużej – jest również najbardziej intensywna. Często w nucie głębi spotkamy piżmo, ambrę, cedr czy żywice.

Wybierając się do drogerii bądź przeglądając ofertę perfumerii internetowej nigdy nie podejmujmy pochopnie decyzji – wybór zapachu powinien być przez nas dobrze przemyślany a poszczególne nuty dokładnie poznane.